بلاگ
ساختار فایل و دایرکتوری در وردپرس

ساختار فایل و دایرکتوری در وردپرس

هنگامی که یک سایت وردپرسی راه‌اندازی می‌کنید تمام فایل‌های آن در سرویس میزبانی شما ذخیره می‌شوند؛ در این مقاله فایل‌های مهم وردپرس را معرفی می‌کنیم.

آیا لازم است ساختار فایل و دایرکتوری وردپرس را بدانیم؟

اکثر کاربران سایت می‌توانند بدون اینکه اطلاعاتی از ساختار فایل‌ها و دایرکتوری   وردپرس  آشنا باشند سایت وردپرسی خود را راه‌اندازی کنند، با این حال درک اینکه وردپرس چگونه فایل‌ها را ذخیره می‌کند و دایرکتوری‌ها در وردپرس به چه نحوی است میتواند کمک زیادی برای رفع بسیاری از مشکلات رایج در وردپرس توسط خود شما شود.

در این مقاله بخش‌های زیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

همچنین در این مقاله می‌آموزیم که از کدام فایل‌های وردپرس باید نسخه پشتیبان تهیه کنیم.همچنین عملیات متداول برای عیب‌یابی در وردپرس مانند: غیرفعال کردن تمام افزونه‌های وردپرس، تغییر پوسته به یک پوسته پیش فرض و یا رفع سایر خطاها را بررسی می‌کنیم.

نحوه دسترسی به فایلها و دایرکتوری‌های وردپرس

برای دسترسی به فایلهای وردپرس بهتر است از یک اکانت FTP برای اتصال به سرویس میزبانی خود استفاده کنید، و یا می‌توانید با استفاده از اطلاعات کاربری وارد هاست شوید و به پوشه PUBLIC_HTML مراجعه کنید.
هنگامی که وارد پوشه اصلی بشوید ساختار زیر را مشاهده خواهید کرد:
ساختار فایل و دایرکتوری در وردپرس
فایل‌ها و پوشه‌هایی که با کادر قرمز رنگ مشخص شده‌اند فایل‌های اصلی وردپرس هستند؛ این فایل‌ها و پوشه‌ها پوشه‌هایی هستند که سایت وردپرس شما را اجرا می‌کنند و قرار نیست خودتان این فایل‌ها را ویرایش کنید.
در اینجا لیستی از فایل‌ها و پوشه‌های اصلی وردپرس را مشاهده می‌کنید:

فایل‌های پیکربندی وردپرس

در دایرکتوری روت وردپرس فایل‌های مهمی وجود دارند که این فایل‌ها حاوی تنظیمات مهمی هستند که اطلاعات آنها مختص سایت وردپرسی شما هستند.

نحوه دسترسی به فایلها و دایرکتوری‌های وردپرس

گاهی نیاز است شما فایل wp-config.php و یا .htaccess را ویرایش کنید، باید توجه داشته باشید این تغییرات به درستی انجام شود، گاهی یک اشتباه کوچک در این فایلها باعث می‌شود سایت شما از دسترس خارج شود. حتما قبل از تغییر در این فایل‌ها یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کنید.
ممکن است بسته به نحوه راه‌اندازی سایت وردپرسی خود فایل‌های زیر را در فهرست اصلی خود داشته و یا نداشته باشید.

پوشه wp-content

این فایل تمام فایلهای آپلودی ما در سایت و افزونه‌ها و پوسته‌ها را ذخیره می‌کند.

content

تمام فایلهای موجود در این پوشه را نمی‌توان تغییر داد، بیایید نگاهی به محتویات این پوشه بیندازیم و ببینیم چه کارهایی میتوان در این پوشه انجام داد.

content

پوشه و فایل‌های زیر در تمام سایت‌های وردپرسی موجود هستند، البته ممکن است در برخی از سایت‌های وردپرسی آیتم‌های دیگری نیز وجود داشته باشد:

پوسته شما در پوشه‌ی themes قرار دارد، شما می‌توانید با مراجعه به این پوشه فایل مربوط به پوسته را ویرایش کنید ولی در صورتی که تخصصی در این زمینه نداشته باشید توصیه می‌شود از انجام تغییرات در فایل پوسته خودداری کنید.
بهتر است برای ایجاد تغییرات در این فایل یک پوسته فرزند((child theme ایجاد کرده و تغییرات را در آن فایل اعمال کنید.
تمام افزونه‌های وردپرسی که دانلود و در سایت خود نصب میکنید در پوشه plugins قرار می‌گیرد، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود تغییراتی در افزونه‌ها ایجاد کنید، مگر اینکه افزونه را خودتان نوشته باشید.
تمام محتوای تصویری و ویدئویی و فایل‌های آپلود شده در سایت شما در پوشه uploads قرار میگیرند و با مراجعه به این پوشه تمام فایل‌ها در سال و ماه آپلود شده در سایت بصورت تفکیک شده وجود دارند.
اگر نیاز به ایجاد نسخه پشتیبان باشد یکی از مهم‌ترین پوشه‌هایی که باید از وجود آن مطمئن شد پوشه uploads می‌باشد.

اگر پوشه مربوط به پوسته و یا هسته وردپرس یا افزونه‌های خود را از دست بدهید امکان دسترسی به آنها از منابع مربوطه وجود دارد، اما در صورت از دست دادن پوشه uploads به سختی می‌توان آنرا بازیابی کرد، بنابراین بهتر است حتما از وجود نسخه پشتیبان این پوشه مطمئن باشید.

پوشه‌های دیگری نیز هستند که بصورت پیش‌فرض در پوشه wp-content قرار می‌گیرند:

Languages: در این پوشه اطلاعات مربوط زبان سایت‌هایی که زبان آنها غیر از انگلیسی است قرار می‌گیرد.

Upgrade: این پوشه هنگام ارتقا به نسخه جدید وردپرس ایجاد می‌شود.

همچنین بعضی از پلاگین‌ها بعد از نصب، پوشه‌هایی در پوشه wp-content ایجاد می‌کنند.

بعضی از پوشه‌ها را براحتی می‌توانید حذف کنید، بعنوان مثال اگر از افزونه wp super cache و یا w3 total cache استفاده کرده باشید میتوانید پوشه‌‌هایی با همین نام را حذف کنید.

همچنین اگر پوشه‌هایی ناشناخته و یا نام‌های غیر متعارف و یا طولانی در دایرکتوری وردپرس خود دارید ممکن است سایت شما آلوده به ویروس شده باشد، برای رفع این مشکل اغلب بروزرسانی وردپرس و افزونه‌های مورد استفاده (حتما از افزونه‌های معتبر استفاده ‌کنید) می‌تواند چاره‌ساز باشد در غیر این صورت بهتر است از راهنمایی کارشناسان این حوزه استفاده کنید.